Система роботи з профілактики суїциду
7 компонентів:
1.
Психологічна просвіта педагогів, батьків, учнів:
·
створення у школі
інформаційного куточка з методичною літературою, інформацією про телефон
довіри, даними про адреси і режими роботи спеціалізованих лікарень,
психологічних центрів допомоги, інших фахівців;
·
проведення у школах
психолого-педагогічних семінарів, консиліумів, майстер-класів запрошених
фахівців на теми: «Емоційні розлади у дітей та підлітків», «Фактори, що
впливають на суїцидальну поведінку підлітка», «Як підняти соціальний статус
учня в групі», «Цінність особистості», «Як допомогти дитині при загрозі
суїциду?», «Конфлікти між учителями і підлітками», «Вибір адекватних методів
педагогічної дії»;
·
під час підготовки до
педрад проводиться вивчення психологічного клімату в учнівських колективах,
виявлення соціального статусу учнів: лідерів чи відторгнутих;
·
проведення індивідуальних
консультацій з вчителями і батьками дітей із групи суїцидального ризику;
·
організація роботи
батьківського психологічного класу або Батьківського всеобучу з тем «У сім‘ї – підліток», «Емоційні порушення у дітей»,
«Депресивні стани у підлітків», «Алкоголізм і наркоманія у підлітковому віці»,
«Психологія особистісних і міжособистісних конфліктів»;
·
організація роботи груп
зустрічей для батьків проблемних учнів (за потреби);
·
проведення циклу бесід з
учнями про цінність особистості й сенс життя; диспутів «Я – це Я», «Я маю право відчувати і висловлювати свої
почуття», «Невпевненість у собі», «Конфлікти», «Підліток і дорослий», «Спілкування
з дорослими», «Спілкування з однолітками протилежної статі», «Підліткові
ініціації», «Основні проблеми підліткового віку», «Стрес і депресія».
2.
Створення позитивного психологічного клімату в
навчальному закладі й сім‘ї - залучення учнів до
громадської діяльності (спортивні змагання, клуби, товариства тощо),
культурно-виховних заходів, які сприяють формуванню позитивних громадянських,
естетичних почуттів, духовності учнів і педагогів.
3.
Психологічна та педагогічна діагностика
суїцидальних тенденцій:
- у процесі спостереження – звернення уваги педагогів на фактори ризику: спадковість;
вербальна і фізична агресія; висока конфліктність у спілкуванні; прагнення
до домінування або орієнтація на залежність; ізоляція або неприйняття
однолітками; різкі зміни в поведінці; низький або високий IQ; неадекватна
самооцінка; несприятливе сімейне оточення; психотравматичні події (смерть
близької людини, міжособистісний конфлікт, поганий вчинок, погані стосунки
у сім‘ї тощо); алкоголізм і наркоманія, асоціальний спосіб життя;
- виявлення ознак емоційних порушень
– втрата апетиту або імпульсивне ненажерство, безсоння або підвищення
сонливості впродовж останніх декількох днів; часті скарги на соматичні
хвороби; незвичне неохайне ставлення до своєї зовнішності; постійне почуття
самотності, непотрібності або суму; нудьга у звичайному оточенні або під
час виконання роботи, яка раніше подобалася; втеча від контактів або
ізоляція від друзів і сім‘ї; порушення уваги із зниженням якості роботи;
занурення у роздуми про смерть; відсутність планів на майбутнє; раптові
напади гніву, навіть через дрібниці;
- виконання
спеціальних психодіагностичних методів – 1. Соціометрія і референтометрія. 2. Малюнкові тести ДДЛ і
«Моя сім‘я». 3. Методика Шуберта «Діагностика ступеня
готовності до ризику». 4. Методика визначення нервово-психічної стійкості та ризику дезадаптації
у стресі «Прогноз». 5. Багаторівневий
особистісний опитувальник «АДАПТИВНІСТЬ» (МЛО-АМ). 6. Опитувальник
депресивності Бека (Веск
Depression Inventory – ВDІ). 7. Опитувальник оцінки душевного болю (автор Е.Шнейдман). 8.
Модифікований опитувальний для ідентифікації типів акцентуацій характеру в
підлітків (О. Лічко, С. Подмазін). 9. Карта виявлення
ризику суїцидальності В. Прийменко. 10. Об‘єктивна методика визначення
типу темпераменту за Б. Цукатовим. 11. Тест на виявлення суїцидального
ризику СР-45. 12. Тест на виявлення суїцидальних намірів (Н. Шваровська,
О.Гончаренко, І. Мельникова). 13. Методика вивчення схильності до
суїцидальної поведінки (М. Горська). 14. Методика діагностики
соціально-психологічної адаптації (К. Роджерс і Р. Раймонд) та методика
«Наскільки адаптований ти до життя?» (А. Фурман). 15. Шкала
депресії (адаптація Г.Балашова). 16. Методика діагностики рівня
суб‘єктивного відчуття самотності (Д.Расел
і М. Фергюсон). Даний банк методик має бути наявний у кожного шкільного
психолога.
4.
Психологічне консультування учнів.
5.
Психолого-педагогічна корекція суїцидальних
тенденцій:
·
навчання технік керування
емоціями, зняття м‘язового й емоційного напруження;
·
навчання конструктивних
поведінкових реакцій у проблемних ситуаціях (тренінг проблемно-вирішальної
поведінки (Д. Романовська);
·
розвиток позитивної
самооцінки цінності особистості, її соціального статусу в групі, тренінги
особистісного зростання;
·
консультативна робота з
батьками, педагогами, учнями, спрямована на зняття факторів, що спонукають чи
провокують суїцид.
6.
Систематичний контроль і врахування динаміки змін в особистості та поведінці
учнів - постійний моніторинг ознак, тенденцій, ризиків суїцидальної
поведінки на всіх етапах роботи психолога.
7.
При потребі – переадресування суїцидальної
справи спеціалістам медичного профілю - рекомендація
відвідати дитячого психоневролога, психотерапевта, психіатра.
Десять
кроків із запобігання самогубства у шкільному середовищі
Якщо ви виявили дитину із ознаками суїцидальної
поведінки:
Крок 1-й: Повідомити органи управління освітою та
обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи.
Крок 2-й: Практичному психологу (у разі його
відсутності соціальному педагогу) спільно з класним керівником створити
безпечну, особистісно-орієнтовану і довірливу ситуацію навколо дитини і
розпочати постійний щоденний контакт з дитиною (спілкування з використанням
запитань «Що трапилося?, Я помітив, що у тебе щось відбувається негаразд, Які
проблеми тебе турбують – я хочу тобі допомогти, Що у тебе на душі? Що тебе
турбує? Твоя душа болить?» тощо). Знайдіть час слухати про все, що буде
говорити дитина. Якщо вона замкнулася – знайдіть ключик до неї, але не чиніть
тиску на дитину.
Крок 3-й: Переможіть страх над собою і поговоріть з
дитиною, чи думала вона про смерть, як давно і які були її фантазії, думки,
плани.
Крок 4-й: Спробуйте визначити ту складну кризову
ситуацію, яка спричинила думки про власну смерть.
Крок 5-й: З‘ясуйте, чи є в родині підлітка
дорослий, якого він поважає і любить, який є авторитетом або соціально близькою
людиною. Знайдіть її і залучіть до постійної підтримки на певний час.
Крок 6-й: Практичному психологу, на основі своїх
робочих даних, описати «Психологічний портрет школяра» та спільно з
індивідуальною карткою подати для експертного прогностичного висновку в
обласний науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи по
факту виявлення ознак суїцидальної поведінки.
Крок 7-й: У випадку наявних випадків суїцидів у
родині, попередніх суїцидальних спроб, вживання наркотиків і інших токсичних
речовин, наявних психопатичних або депресивних розладів особистості, патології
психічного розладу – обґрунтовано і толерантно рекомендувати батькам звернутися
до психіатра, або психотерапевта, або психоневролога.
Крок 8-й: Практичному психологу школи організувати
щоденне постійне підтримуюче спілкування з дитиною, вчителями та сім‘єю.
Розробити індивідуальну програму психологічної допомоги та формування захисних
антисуїцидальних факторів. У випадку відсутності відповідних вмінь і навичок у
працівника психологічної служби – його обов‘язок знайти кваліфікованого фахівця і залучити до роботи
аж до повного зникнення суїцидальних ознак в поведінці.
Крок 9-й: Виявити фактори ризику у сім‘ї та школі
для конкретної дитини. Розробити рекомендації для педагогів та родини – як
організувати підтримуюче спілкування з дитиною та що змінити у взаємостосунках
«дорослий – дитина».
Крок 10-й: Організувати психопрофілактичну роботу у
школі за 7-ми компонентною схемою (вказана вище). Затвердити план дій наказом
по школі.
Р.S. У випадку завершеного суїциду організувати
системну групову роботу (40-годин) з класом, де навчалася дитина, для уникнення
ефекту Вертера – наслідування суїцидальної поведінки у проблемних ситуаціях.
Немає коментарів:
Дописати коментар